وبلاگ

ولت های چند امضایی

ولت مولتی ساین یا چند کاربره:

کیف پول چند امضایی نوعی ولت رمزنگاری هست که برای استفاده از اون به بیش از یه کلید خصوصی نیاز هست. تکنولوژی چند امضایی(Multi-Sig) قبل از ظهور رمزارزها هم وجود داشت.

یکی از مزایای کیف پول چند امضایی این هست که با استفاده از این ولت دیگه نگران گم کردن گذرواژه نمیشین و مسئولیت نگهداری از سرمایتون رو بین چند نفر تقسیم می کنین. البته می تونین به تنهایی یه کیف پول چند امضایی داشته باشین، یعنی واسه کیف پول شخصی خودتون چند امضا تعریف کنین و به جای محافظت از یه رمز عبور، چند Seed Phrase واسه وارد شدن به ولت داشته باشین.

اما خب در این حالت شما برای جابجایی باید روی همه ولت ها امضا (sign) رو انجام بدین
یکی دیگه از مزایای کیف پول چند امضایی این هست که ولت های چند امضایی یا Multi-Signatur Wallet کار رو واسه هکرهای سایبری سخت می کنند. برای اینکه هکرها به ولت های چند امضایی دسترسی داشته باشن و رمزارزها یا سرمایه شما رو به سرقت ببرن، باید بارها حمله کنند و شکست بخورن. و تقریبا میشه گفت که هک شدن ولت های مولتی سایت خیلی دوراز دسترس هستش

حائز اهمیت هست که بدونین ولت های چند امضایی(Multi-Sig) مثل صندوق امانات بانک کار می کنند. به همین دلیل از سطح امنیت بالایی برخوردار هستن. سازوکار این ولت ها به این صورت هست که بدون داشتن همه امضاها نمی تونین به ارزهای دیجیتال خودتون دسترسی داشته باشین.

در سال 2012 برای اولین بار تکنولوژی چند امضایی یا Multi Signature در بلاک چین بیت کوین معرفی و استفاده شد. یک سال بعد، در سال ۲۰۱۳، اولین کیف پول چند امضایی ساخته شده برای کاربران عادی روانه بازار شدند. قبل از آن استفاده از کیف پول‌های تک امضایی بسیار رایج بود.

انواع کیف پول ارز دیجیتال چند امضایی

کیف پول چند امضایی دو از دو
کیف پول‌هایی که از گزینه تایید دو مرحله‌ای یا Two Factor Authentication استفاده می‌کنند، الگوریتم چند امضایی دو از دو را دارند. ایده کلی این الگوریتم بر اساس ذخیره کلیدهای خصوصی در دو مکان متفاوت است. به عنوان مثال یک کلید خصوصی می‌تواند روی دستگاه کامپیوتر شخصی ذخیره شده باشد و یکی دیگر روی موبایل. به این صورت تراکنش تنها در صورتی اجرا خواهد شد که هر دو دستگاه آن را تایید کرده باشند. کیف پول چند امضایی دو از دو امنیت دارایی‌ها را بالا می‌برد، اما همچنین این ریسک را به وجود می‌آورد که در صورت گم شدن یکی از دستگاه‌ها، تمام دارایی خود را از دست بدهید.

کیف پول چند امضایی دو از سه
این نوع از کیف پول چند امضایی برای تایید تراکنش‌ها به دو امضا از مجموع سه کلید خصوصی از پیش تعیین شده احتیاج دارد. معمولا صرافی‌های رمز ارزی از این روش برای افزایش امنیت کیف پول‌های گرم خود استفاده می‌کنند. صرافی‌های پشتیبان کیف پول چند امضایی دو از سه معمولا یک کلید خصوصی را آنلاین نگهداری می‌کنند و یک کلید خصوصی دیگر را در دستگاهی ایزوله و آفلاین (که معمولا بک‌آپ کاغذی نامیده می‌شود). سومین کلید خصوصی نیز توسط یک شرکت امنیتی نگهداری می‌شود. از آنجا که دو نهاد حافظ امنیت کلیدهای خصوصی هستند، حتی اگر یکی از آن‌ها هک شود هم باز دارایی‌های درون کیف پول امن می‌ماند. کیف پول سرد آفلاین نیز محض احتیاط و برای جوگیری از نابودی سرمایه در صورت ورشکسته شدن شرکت امنیتی ثانویه است.

کیف پول چند امضایی یک از دو
کیف پول‌های چند امضایی همچنین برای به اشتراک گذاشتن دارایی میان کاربران مختلف به کار می‌رود. اگر می‌خواهید با شخصی مورد اعتماد از یک حساب مشترک استفاده کنید، می‌توانید کیف پولی بسازید که به هر کدام از کلیدهای خصوصی دوگانه شما یک امضا اختصاص می‌دهد و برای تایید تراکنش تنها به یک امضا نیاز دارد. به این صورت دارایی‌های شما در یک کیف پول واحد جمع می‌شود و هر کدام‌تان توانایی خرج کردن از آن را به صورت مستقل دارید.

از معایب کیف پول های چند امضایی :
– راه اندازی یک آدرس کیف پول چند امضایی نیاز به دانش فنی دارد
– هیچ قانونی برای تعیین مالک دارایی درون کیف پول های مولتی سیگ وجود ندارد، چرا که این مبحث هنوز بسیار جوان و خام محسوب می‌شود
– سرعت تراکنش‌ها معمولا بسیار کم است، چرا که برای نهایی شدن تراکنش باید یک شخص ثالث، دستگاه یا مکان به والت دسترسی پیدا و آن را امضا کند
– فرآیند بازیابی یک کیف پول چند امضایی سخت و طاقت فرسا است و باید تک تک عبارات بازیابی را روی دستگاه‌های جداگانه بازیابی کنید

سخن پایانی
ساختارها و مفاهیم بنیادی به کار رفته در طراحی و اجرای تکنولوژی چند امضایی برای والت‌ها این نوید را می‌دهد که آینده دنیای ارز دیجیتال و کریپتو می‌تواند بسیار امن‌تر از وضعیت کنونی آن باشد. کیف پول های چند امضایی به لطف نیازی که به چندین کلید خصوصی برای امضا کردن هر تراکنش دارند، امکان هک و فعالیت‌های خرابکارانه را به حداقل می‌رسانند. با این حال ممکن است دانش فنی مورد نیاز برای ساخت و کار کردن با والت‌های MultiSig کار را برای کاربران به خصوص تازه‌کار سخت کند.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.